2012. július 8., vasárnap

Rebekám ekcémája és a paleo

2012. július.

Rebekám tojásmentes diétán van, de a bőre a folyamatos hidratálás, időnkénti szteroidos kenegetés, calcimusc és fenistil csepp ivása ellenére is szinte folyamatosan viszket, tele száraz vörös, ekcéma foltokkal. Mától 1 hónapig próba paleo!

1. hét


Ugye tegnap volt az első paleo nap Rebusnak. Így állt össze az étrendje:
Reggeli:
Az előző napról maradt pirított csirkemell kockákhoz készítettem vegyes zöldség salátát (kockázott paradicsom, paprika, uborka)
Tízórai:
egy kis mag csipegetés (mandula, török mogyoró, kesudió és egy kis számára nagy kedvenc a banánchips)
Ebéd:
Lecsó, rizs, fasírt (a fasírt ugye tojás nélkül készül)
Uzsonna:
1 db alma, 3db sárgabarack
Vacsora:
hamis kovászos uborka(saját kertből, saját uborka, kenyér nélkül érlelve), fasírt


A paleoban csak az érett paradicsom megengedett. A kevésbé érett paradicsom magas lektintartalommal bír. Én egyáltalán nem merek fogyasztani, így nekem tegnapra maradt a fasírt, paradicsom nélküli zöldségsaláta, hamis kovászos uborka, magok, gyümölcs.

És persze a rizs. Norbinál nem volt gond, hogy megmaradt, lássuk, hogy lesz Rebinél.
Indulunk usziba, folyt. köv.


2. hét


A második hétbe kezdtünk bele. Változást még korai lenne várni. Szegénykémnek ugyanúgy, hullámokban jönnek a foltok, hol erősebben, hol gyengébben. Főként a lábszárán hátul egészen a bokáig, sőt még a lábfején is akad. A könyökhajlat is érintett, kisebb területen.

Tehát a gluténmentesség az elv továbbra is. Nehéz ezt a környezeten "keresztül vinni". A saját esetemben még csak-csak, de Rebi esetében a kérdés, hogy meddig nem eszik lisztet? meg burgonyát, meg tejterméket...

1 hónap próba paleo, mire kezdődik a suli ki kell derülnie, hogy jó úton haladunk-e Rebussal. Októberben megyünk kontrollra, tojásterhelésre és ugye szeptembertől újból mi visszük az ebédet. És ha láthatóan eredményt érünk el, akkor paleo főzőcske a sulira is.

A mai étrend a következő volt:

Reggeli:
a tegnapról megmaradt "csülök pékné módra"(zsírmentes rész) + vegyes zöldség.

Tízórai:
1db alma+mandula, mogyoró, dió

Ebéd:
töltött paprika(én a paradicsom miatt nem eszek belőle, így rizst is tettem bele), málna fagyi(málna(saját:-) ), (kókusztej, kókuszolaj, xylit, botmixer, fagyikészítő gép)

Uzsonna:
Minimum 1/2 kg frissen szedett uborka a kertből + sajt. Imádja mindkettőt:)

Vacsora:
töltött paprika


3. - 4. hét




1 hónapja, hogy utoljára jelentkeztem. Bőven történt esemény nálunk. Voltunk nyaralni, amikor is Rebi szigorú paleo étkeztetésén elbuktam. Annyira sajnáltam:-( Előtte itthon nem esett kísértésbe, mert a tiltólistán lévő dolgok nem voltak/nincsenek is itthon. A hotel svéd asztala pedig - gondolhatjátok, hogy 90%-ban nem paleo...Nem voltam rá képes:-( A nyaralást követően, itthon is maradt Rebus a kb. 80-90%-os paleonál, mint eddig, azaz nincs tejtermék csak kemény sajt, nincs hüvelyes, burgonya, finomított cukor, kókuszt kókusszal eszünk:-) (kókusz olaj, kókusz tej). Amit tehetek - mint a próba paleoig tettem - minimalizálom a gluténfogyasztást.

Pont rossz alany ez a korosztály. Már megismerkedett a modern kor szennyeivel, de még nem érett ahhoz, hogy állandó fájdalom nélkül megértse a lemondást. Nem tudom, hogy mire elég ez a "kocapaleo", meglátjuk!


Rengeteget próbálkozom, hogy ne unalmas és egyoldalú ételek kerüljenek az asztalunkra, de Rebivel különösen nehéz. Míg Dorina kókusztejjel megissza a kakaót, Rebi nem, inkább nem iszik. A rizstejet sem issza meg. A gesztenyelisztes palacsinta izlik az egész családnak, Rebinek nem... utálja a salátákat, párolt zöldséget...és sorolhatnám... Mintha paleo ellen lenne beprogramozva...:-)
update 2012. dec. 30.: Rebusomnál óriási nagy előrelépés történt a paleo ételek irányában:-) Ha zöldséget párolok, az utolsó darabon is összevesznek. A salátákat is megeszi. És imádja a pizzámat, zsemlémet. Idő kellett neki is, hogy elfogadja az új ízeket! Még inkább megerősödtem abban is, hogy minimális régi alap ételt paleositok. Azaz nem erőltetem a kókusztejes kakaót. Ha nincs szükség rá miért is?? Attól meg kiráz a hideg, hogy reszelt répából mákos tésztát csináljak vagy sütőtökből sült krumplit mint mások:-)))

A tojásallergiája miatt még kevesebb kedvence kerül az asztalra. A múlt heti Balázs professzorral folytatott beszélgetés után úgy döntöttem az ő javaslatára, hogy fokozatosan adagolva "visszaszoktatom" a tojásra. Azaz szépen lassan a "nyomokban tojást tartalmazhat"-tól eljutunk a tojásrántottáig.
update 2012. dec. 30.: Októberre már teljesen visszaterheltem étrendjébe a tojást.

Szóval nem adom fel! Ekcéma nélkül, állandó vakarózás nélkül akarom látni a gyerekemet! Miközben jó ízűen falatozik az egészséges ételekből, melyek egyre inkább természetessé válnak a mindennapjaiban!


2012.11.02.


Az iskolában csak ebédet kérek a lányoknak. Paleo tízórait és uzsonnát csomagolok nekik. Az ebéd kiváltása is célom. Rebekát 2 hónapja lassan visszaterheltem tojással. Kopp-kopp egyenlőre elenyésző ekcéma foltjai vannak. Ha nagyon vadászom, akkor tudok 1-2-őt összeszedni, az is kb. fél cm átmérőjű. Tavaly ilyenkor már test-szerte tele volt szegénykém:-( A szemhéja, a szeme alatt, az álla, karja, lába elöl-hátul:-( Akkor a szteroidos krém is alig használt, most kizárólag sheavajjal kenegetem.


2013.01.27.


Rebi ekcémája a télbe belemenve, ahogy a bőre elvékonyodik a tél hatására, egyre durvult. Ilyennek még sosem láttam:-( Január eleje óta, lassan egy hónapja újból csomagolom a csajoknak az ebédet is. A tízórait, uzsonnát idáig is itthonról vitték, de most az ebédet is elkezdtem csomagolni (ismét).  Ami nem paleo és megmaradt az ételeikben:
rizs (alkalmanként, havonta kb. 3-4 alkalommal)
zab (heti 1-2 alkalommal)
paradicsom (szendvicsekhez használok kis mennyiségben, alkalmanként salátába, nagyobb mennyiségben "ételizesítőnek" használom, de az fagyasztott, saját szedésű, jó érett)
ketchup (házi készítésű, saját paradicsomból)

Sajnos ekcémája egyáltalán nem javul. Mert megtartottam a rizst és a zabot???? Érthetetlen...Szteroidos krémet kellet, hogy elővegyek...1 hete a tojást is kiiktattam az étrendjéből (ugye vérvizsgálat alapján Ő enyhe tojás allergiás), valamint újból előkerültek a homeopátiás szerek, amik segítettek neki tavaly ilyenkor.

Tehát 1 hónap laza paleo egy pici változást sem hozott a bőre tekintetében. Viszont, ami pozitívum, hogy jobb a koncentráló képességük, kevésbé fáradékonyak :-)


2013.03.13.

Rebinek a tojás kiiktatása és a paleo szigorú betartása sem hozta azt az átütő eredményt, amire számítottam. Reménykedtem abban, hogy néhány hét alatt megteszi hatását...1 hónapja szigorúan paleozik, ha 10-es skálán kellene értékelnem az ekcémája javulását, úgy, hogy a 10 a legrosszabb, akkor gyenge 7-est adnék neki. Az áteresztő bél fél év paleonál tud leghamarabb regenerálódni. Ebben reménykedem és kacsingatok a GAP diétával, mert az ezen a héten elvégeztetett étel intolarencia vizsgálat eredménye drámai:
30 a határérték:
kazein (74)
tehéntej (83)
tojás fehérje (112)
tojás sárgája (38)
kecsketej (28) 
juh tej (62)
fekete sügér (38)
hering (64)
makréla (39)
naphal (71)
pisztráng (30)
cseresznye (25)
nektarin (35)
gránátalma (31)
mandarin (27)
árpa (32)
árpa (32)
kuszkusz (31)
durumbúza (25)
gliadin (78)
zab (35)
rizs (28)
tönkölybúza (46)
búza (30)
búzakorkorpa (47)
fürjhús (24)
kesudió (39)
pisztácia (42)
amarantusz (31)
káposzta (30)


2013.03.24.

Bő egy hónapnak kellett a paleoval eltelnie, ahhoz, hogy látványos javulás következzen be. Rebinek mind a könyök- és térdhajlatban, minimális piros folt és viszketés tapasztalható. Sokkal kiegyensúlyozottabb, kevésbé ingerlékeny, hogy nem viszket a bőre. Két naponta holt tengeri sós fürdőben fürdik és szintén holt tengeri sós krémmel kenem. A diéta mellett probiotikumokat is elkezdett szedni. Felváltva kapja a New Chapter Probiotic All Flora-ját és az Emocio-t. 

A sors fintora, hogy az ételintolarencia vizsgálat eredménye alapján azok a megbetegítő ételek kerültek fel a fekete listára, amelyeket a paleo is jegyez. 

4 megjegyzés:

Szemes Kriszti írta...

Szia Judit, most talaltam rad mert a 14 honapos kislanyom ekcemes kezd lenni de durvan.en paleozom, o is majdnem teljesen.de ahogy olvaslak, a paleoban is lehet egy csomo allergizalo etel.mint pl tojas, citrusfelek...stb
Szep lassan mindent iktassak ki?mar igy is sokszor azt erzem h egyoldaluan taplalom :((

Judit írta...

Kedves Kriszti, átérzem a helyzeted :-( sajnos nem fog elmúlni, egyre csúnyább lesz. Rebekámnak évről-évre rosszabb lett. Nem tudom mennyire paleózik a kislányod, ha teheted terheld vissza kb 2 hétre mindennel és vidd el egy ételintolarencia vizsgálatra, majd szigorú paleóval, illetve a pozitív, részben pozitív ételek kiiktatásával "csillapítsd" az immunrendszerét. Nálunk még rendben minden kopp-kopp-kopp. A téli bőrelvékonyodás a mérvadó a javulásban. Ha valami még eszedbe jut, kérdezz bátran! üdv Judit

Névtelen írta...

Kedves Judit!
Örülök, hogy blogodra találtam. Úgy alakult, hogy kisfiammal, aki épp 11 hónapos lesz át kell térnünk az ekcémája miatt a Paleora ( vagy legalábbis a tejet, tojásfehérjét, glutént mellőznünk kell egy ideig). Arról nem talűlok információt, hogy a magliszteket használhatom -e már az ételeihez? Tudnál kicsit segíteni? Picit bizonytalan vagyok még... Illetve írtad, hogy homeopátiával, és tengeri sós termékekkel kezeled. Le tudnád írni, hogy mik ezek pontosan. Már nagyon sok felesleges kört futottam a témában, jó lenne valami, ami valakinek be is vált, mert eddig minden csak egyszeri alkalommal segített. Nagyon köszönöm. Tündi

Judit írta...

Szia Tündi!

Sajnos a hozzátáplálásban annyira már nem vagyok otthon. Emlékeim szerint 12 hónapos kor körül már az olajos magvak mehetnek nem? Nekünk, ahogy írtam az áttörést a teljeskörű ételintolarencia vizsgálat hozta meg. Minden pozitív és határértéken lévőt kivezettem, majd 3 hónap múlva a határértéktől indulva kezdtem visszavezetni.

A homeopátia, csak kezdetben volt sikeres, de sajnos hosszú távon nem. A 2-3 naponta, max. 15 perces tengeri sós fürdő pedig nagyon-nagyon jót tett Rebi bőrének!

Én azt gondolom, hogy lehet ezerféle krémet venni a bőrre, ha a kiváltó okot nem szüntetjük meg. Ezért jól tettétek, h. utánajártatok mit kell kerülnie kisfiadnak.
Szóval, ami biztos, hogy beválik az az intolarenciát okozó élelmi anyagok legalább 3 hónapra való kiiktatása, majd visszavezetése úgy, hogy ne ezeken az élelmi anyagokon alapuljon a gyerkőc általános étkezése. A belek regenerálódására és az immunrendszer "csititására" van szükség. Ehhez még nagy segítséget jelentenek a fermentált zöldséglevek is! Mire tudomásomra jutott hatékonyságuk, addigra Nekünk erre már nem volt szükségünk, de szerintem Ti megpróbálhatnátok! Sok jót hallottam róluk. Pld. BioKal.

Jó egészséget és ha még tudok segíteni, bátran írj;-)

Judit

Megjegyzés küldése